Tuesday, August 18, 2009

konvo


Mak usu dan pak lang

Tahniah Mak usu


Mak Usu dan Mama



Mak Usu dan Mak Ngah (opah Ngah)




Dapat bunga kecik je





Assalammualaikum

Bila tiba Julai dan Ogos, maka berduyun-duyunlah orang pergi ke universiti, sama ada untuk memulakan pengajian atau pun penamatkan pengajian bagi mendapatkan skrol ijazah dan seumpama dengannya.

Malah, kini menjadi trend kolej dan institut pengajian yang menawarkan sekadar sijil dan diploma turut mengadakan hari konvokesyen mereka. Dia orang ini pun pakai jubah jugak sama seperti mereka yang menerina ijazah. Apa pun budak tamat tadika pun pakai jubah, apa nak kisah.

Apapun, Ahad lepas kami sekeluarga meraikan adik bongsu menerima ijazah IT dari UKM, Bangi. Dah lama tak pegi konvo rasanya last empat tahun lepas, masa Pak Usu konvo di UIAM.

Ada juga ke konvo, tapi assigment la. Feel nya lain.

Namun, kesian jugak kat adik sebab konvo ini mak dah tak da untuk sama meraikan. Mahu tak mahu kami sekeluarga meluangkan jugak masa untuk dia, walaupun risau dengan wabak H1N1.. Atas sebab yang sama, kakak dan adik tak turut serta kali ini.

Mak Ngah pun menyertai kami adik beradik meraikan mak usu dan sebagai menghormati beliau, mak ngah diberi penghormatan masuk dewan bersama saya melihat sendiri adik menerima ijazahnya.

Walaupun saya dan mak ngah duduk jauh dari pentas di belakang dewan, tapi puas kerana kami duduk di atas dan boleh nampak pemandangan keseluruhan dewan dan skrin besar pun jelas dilihat.

Menitis jugak airmata kami berdua bila habis penyampaian ijazah, pelajar yang menerima skrol diminta tunduk hormat kepada ibu bapa dan tenaga pengajar. Sayu saya terkenangkan mak dan abah.

Mak merasai dua konvokesyen, konvo akak dan konvo saya. Beliau nak sangat pergi konvo adik, tapi tuhan lebih sayang padanya.

Harap adik enjoy walaupun ada yang terlewat sampai, jangan mare ye mak ude... lagipun biasalah kalau lambat nak parking bukannya senang.

Boleh tahan juga yang datang meraikan seperti kawan adik, si Lin dan kakak serta teman kakaknya, enche nor zamila dan rakannya, serta Aa yang datang kemudiannya di rumah meraikan dan memberikan hadiah kepada mak usu.

Nampak adik happy walaupun apa yang beliau rancang seperti mahu ambik gambar studio dengan kami semua tak menjadi kenyataan. Semua orang letih la mak usu.

Apa pun , mak usu tahniah.

No comments: